اخبار

گفتگو اتاق اصناف تهران با مهندس مهدی باقرپور رئیس اتحادیه ابزار تهران اردیبهشت 1403

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف تهران، ابزارآلات، نقش غیرقابل انکاری در رشد تولید و پیشرفت صنعت و در نهایت توسعه و آبادانی کشور دارند. این وسایل و تجهیزات به‌نوبه خود و نیز از آن‌جایی‌که با سایر صنایع مرتبط هستند، تاثیر ملموس و و قابل توجهی هم در ایجاد اشتغال دارند؛ اشتغالی که می‌تواند با حداقل سرمایه و حتی حداقل تخصص ایجاد شود.

از سویی، افزایش قیمت لوازم خانگی، بالا رفتن نرخ ارز و هزینه‌های خانوار، باعث شده تعمیر بر تعویض ارحج شده و حتی مردم بعضا خودشان با خرید برخی وسایل، دست به تعمیر بزنند.

با آن‌چه از تاثیر ابزارالات و به تبع آن، اتحادیه صنف ابزارفروشانف گفته شد به‌‌نظر می‌بایستی که تمامی شرایط و امکانات تسهیل‌کننده امور در اختیار واحدهای صنفی مربوطه قرار بگیرد تا با آسودگی خیال بیشتر به ارائه خدمات بپردازند و در نهایت به همان رشد تولید که گفته شد، کمک کنند. این اتفاق امابه وقوع نپیوسته.

مهدی باقرپور، رئیس اتحادیه صنف مذکور می‌گوید کماکان شاهد رکود در این صنف هستیم؛ از تاخیر در ثبت سفارش و تامین ارز برای تجار تا عدم حمایت و تعریف استانداردهای غیرقابل حصول برای تولیدکننده و ضرایب مالیاتی غیرمنصفانه.

توسعه کشور، ایجاد اشتغال، رشد تولید و افزایش صادرات

رئیس اتحادیه صنف ابزارفروشان در توضیح نقش واحدهای صنفی خود در در رشد تولید و توسعه صنایع کشور، پیشرفت و آبادانی همچنین ایجاد اشتغال، توجه ما را به این نکته جلب می کند که «امروزه مهم‌ترین موضوع کشور، رشد اقتصادی است که از مسیر رشد تولید و صادرات، قابل دستیابی است حال مولفه های اصلی تولید که مواد اولیه، دانش و ابزار هستند باید مورد توجه قرار گیرند و نقش تامین شایسته ابزارآلات صنعتی برای صنایع مختلف و مصارف عمومی بسیار مهم و ضروری می نماید.»

به گفته باقرپور: دسته‌بندی کلی ابزارآلات در دو بخش ابزارآلات عمومی با مصارف عام و ابزارآلات تخصصی جهت استفاده در صنایع مختلف تقسیم می‌شود که ابزارآلات تخصصی در صنایع مختلف همچون نفت، گاز و پتروشیمی، ساختمان، خودرو و کشتی‌سازی و … مورد استفاده است و ابزارآلات عمومی اعم از دریل، پیچ‌گوشتی، انبرها و … که عموم مردم با آن سرو کار دارند.

او که پیش از این همواره به موضوع ایجاد شغل در بخش خدماتی با حداقل سرمایه تاکید کرده‌، توضیح می‌دهد که به‌عنوان مثال، وجود یک دستگاه جوش و یک فرز و یک دست آچار می‌تواند شغلی ایجاد کرده تا فردی با حداقل تخصص فنی برای یک خانوار درآمد ایجاد کند.

همچنین با توجه به افزایش هزینه‌های خانوار و افزایش نرخ ارز، به گفته رئیس اتحادیه صنف ابزارفروشان: افرادِ اجتماع تمایل دارند که برخی نیازهای فنی را خودشان برطرف کنند و به‌طور مثال افزایش قیمت لوازم لوازم خانگی باعث شده تا تعمیر این لوازم بر تعویض آن ترجیح داشته باشد. با توجه به جمیع جهات این انتظار وجود داشت که فروش ابزارآلات عمومی در سال جدید افزایش پیدا کند.

چرا این صنف حساس راکد شده؟

با این حال شاهد رکود در این صنف هستیم؛ تاخیر در ثبت سفارش و تامین ارز برای تجار، عدم حمایت و تعریف استانداردهای غیرقابل حصول برای تولیدکننده و ضرایب مالیاتی غیرمنصفانه، موانعی هستند که رئیس اتحادیه ابزارفروشان، پیش پای این صنف خود و واحدهای صنفی آن، برمی‌شمارد.

اما با توجه به تورم حاصل از افزایش نرخ ارز،  قدرت خرید کاهش یافته و خرید و فروش ابزارآلات و به‌خصوص در بخش عمومی دچار رکود شده است. باقرپور با بیان این مطلب، اضافه می کند که «برای فروشندگان نیز این نگرانی وجود دارد که با توجه به حاشیه سود اندک،  قدرت جایگزینی کالای فروخته شده را نداشته باشند. حال اینکه موضوع تامین شایسته ابزارآلات صنعتی به‌عنوان یکی از ارکان غیر قابل تفکیک رشد و جهش تولید باید مورد توجه مسئولین قرار گیرد.»

از جمله معضلات صنف ابزارفروشان به بیان رئیس اتحادیه این صنف، می توان به تاخیر در ثبت سفارش و تامین ارز برای تجار، عدم حمایت و تعریف استانداردهای غیرقابل حصول برای تولیدکننده و ضرایب مالیاتی غیرمنصفانه اشاره کرد.

آسیب فضای مجازی به ابزارفروشان

آسیبی که فضای مجازی صاحبان این کسب و کار را تهدید می‌کند همچنین درآمد کمتر نسبت به هزینه بیشتر برای واحدهای صنفی، موضوع دیگریست که توسط باقرپور مورد اشاره قرار می‌گیرد. او می‌گوید: گسترش کسب و کار در فضای مجازی باعث کاهش هزینه‌های سربار برای صاحبان کسب و کار شده و مراودات مالی را تسهیل کرده است اما از آنجائی‌که سیاست‌های مالیاتی، متناسب با این توسعه نیست، فضای مجازی در حال آسیب به کسب و کارهای حقیقی است. ضرایب مالیاتی در نظر گرفته‌شده برای کسبه خرد در مقایسه با فروش اینترنتی، بسیار بیشتر است در صورتی‌که هزینه سربار فعالیت در فضای مجازی به نوبه خود کمتر است.

چه باید کرد؟

اما چه باید کرد؟ به گفته رئیس اتحادیه صنف ابزارفروشان: لازم است سازمان امورمالیاتی ضرایب مالیاتی را به‌صورت متخصصانه و با همکاری متخصصین صنفی اصلاح کند تا کسبه شناسنامه‌دار که همواره مقید به پرداخت به موقع مالیات خود بوده و هستند از این مسیر با چالشی رو برو نشوند.

او همچنین در قالب یک اطلاع‌رسانی، متذکر می‌شود که « در سال 1403 چندین نمایشگاه ابزار در سطح کشور و تهران برگزار می‌شود و که یکی از آن‌ها اولین دوره نمایشگاه بین‌المللی ابزارآلات صنعتی است که اواسط پاییز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، امیدواریم این نمایشگاه‌ها با همکاری مسئولین امر پرحاصل و اثرگذار باشد.»

منبع : https://otaghasnaftehran.ir/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *